Wpisy otagowane ‘modele biznesowe’

15.10
2010

Modele biznesowe portali społecznościowych

Tagi: , , ,

Tworząc portal społecznościowy, należy dokładnie zaplanować wszystkie działania. Oprócz omówienia kwestii jego roli, wyglądu oraz funkcjonalności, koniecznie jest ustalenie planu biznesowego. Dzięki już na samym początku będziemy mieli wyznaczone źródło dochodów portalu. Niepodważalny warunek stanowi tutaj skupienie się na grupie docelowej, czyli naszych przyszłych użytkownikach i wytypowanie ich potrzeb oraz zainteresowań. Pozwoli nam to określić, co stanowi dla nich największą motywację. Wówczas będziemy mogli zdecydować, jaka forma pozyskiwania dochodów przyniesie nam największe korzyści i wybrać odpowiedni model biznesowy. Jest ich kilka rodzajów, aby dobrać właściwy, konieczne jest rozpatrzenie ich wad i zalet.

Model reklamowy

Najczęstszym źródłem dochodów portali społecznościowych są reklamy. Dana firma płaci właścicielom serwisu za udostępnienie miejsca na reklamę. Dzięki temu, że zostanie ona wyświetlona większej grupie odbiorców, w tym przypadku użytkownikom, ma szansę wzbudzić ich zainteresowanie. Jeśli nasz serwis jest poświęcony konkretnej tematyce, możemy na nim zamieszczać reklamy z nią związane. Kolejną opcją są reklamy kontekstowe bazujące na danych użytkowników, co pozwala na skierowanie ich tylko do zainteresowanych. Innym rodzajem jest reklama personalizowana, która wizualizuje użytkownikom realizację ich potrzeb (np. prezentuje kartę kredytową ze zdjęciem osoby pozyskanym z galerii jego profilu).