15.10
2010

Modele biznesowe portali społecznościowych

Tagi: , , ,

Tworząc portal społecznościowy, należy dokładnie zaplanować wszystkie działania. Oprócz omówienia kwestii jego roli, wyglądu oraz funkcjonalności, koniecznie jest ustalenie planu biznesowego. Dzięki temu już na samym początku będziemy mieli wyznaczone źródło dochodów portalu. Niepodważalny warunek stanowi tutaj skupienie się na grupie docelowej, czyli naszych przyszłych użytkownikach i wytypowanie ich potrzeb oraz zainteresowań. Pozwoli nam to określić, co stanowi dla nich największą motywację. Wówczas będziemy mogli zdecydować, jaka forma pozyskiwania dochodów przyniesie nam największe korzyści i wybrać odpowiedni model biznesowy. Jest ich kilka rodzajów, aby dobrać właściwy, konieczne jest rozpatrzenie ich wad i zalet.

Model reklamowy

Najczęstszym źródłem dochodów portali społecznościowych są reklamy. Dana firma płaci właścicielom serwisu za udostępnienie miejsca na reklamę. Dzięki temu, że zostanie ona wyświetlona większej grupie odbiorców, w tym przypadku użytkownikom, ma szansę wzbudzić ich zainteresowanie. Jeśli nasz serwis jest poświęcony konkretnej tematyce, możemy na nim zamieszczać reklamy z nią związane. Kolejną opcją są reklamy kontekstowe bazujące na danych użytkowników, co pozwala na skierowanie ich tylko do zainteresowanych. Innym rodzajem jest reklama personalizowana, która wizualizuje użytkownikom realizację ich potrzeb (np. prezentuje kartę kredytową ze zdjęciem osoby pozyskanym z galerii jego profilu).

Model oparty o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych

Bardzo duże korzyści przynosi obecnie sprzedaż produktów wirtualnych jak np. kartki pocztowe. Użytkownicy chętnie obdarowują się różnego rodzaju prezentami, co czyni je doskonałym źródłem dochodów. Warto zadbać, by ich ceny nie były zbyt wysokie, a droga płatności zbyt skomplikowana, dzięki czemu zwiększy się ich popularność.

Model abonencki

W momencie, gdy nasz portal prezentuje ciekawą tematykę, przyciągającą wielu zainteresowanych, możemy wprowadzić płatności za członkostwo. Warunkiem powodzenia tego przedsięwzięcia jest pewność, że internauci będą chętnie przyłączać się do portalowej społeczności. Jednak serwis powinien być na bieżąco wzbogacany o atrakcyjne funkcjonalności, a cena abonamentu członkowskiego relatywna do oferowanych usług.

Model oparty o zysk ze sprzedaży usług premium

Usługi premium to dobra metoda na uzyskanie dochodów, jednak najlepiej ją stosować dopiero, gdy nasz portal ma już sporą społeczność. Powinniśmy mieć pewność, że tego typu atrakcje spotkają się z zainteresowaniem. W takim przypadku użytkownicy będą chętnie opłacać takie usługi, jak powiększenie galerii zdjęć, możliwość obserwowania aktywności znajomych czy przekazywanie informacji o użytkownikach przeglądających ich profil.

Model oparty o zysk z uczestnictwa w portalu innych firm

Jednym z wciąż rozwijających swoją popularność rozwiązań jest możliwość udostępnienia innym mniejszym firmom lub serwisom odpłatnych możliwości założenia swojego profilu lub pozyskiwania pewnych danych użytkowników portalu.

Komentarze są wyłączone.