1.06
2010

Tworzenie serwisu społecznościowego przez agencję interaktywną

Tagi: , , , ,

Planowanie stworzenia serwisu społecznościowego powinniśmy rozpocząć od znalezienia odpowiedniego realizatora naszego projektu. Świadczeniem tego typu usług zajmują się głównie agencje interaktywne. Obecnie jest ich na rynku bardzo wiele, jednak zanim zdecydujemy się na którąś z nich, powinniśmy dokładnie przeanalizować jej działalność.

Etap I – rekonesans

Rozeznanie w ofertach różnych agencji interaktywnych należałoby zacząć od dokładnego zapoznania się z ich wcześniejszymi pracami. Na tej podstawie będzie nam łatwiej ocenić czy dana firma rzetelnie wykona powierzone jej zlecenie i spełni nasze oczekiwania. Warto również zorientować się jak sprawdzają się poprzednie realizacje. W przypadku portali społecznościowych wyznacznikiem będą opinie użytkowników.

Etap II – ustalenie budżetu

Kiedy wybierzemy już najbardziej odpowiadającą nam agencję interaktywną rozmowy powinniśmy zacząć od ustalenia budżetu. W tej kwestii warto zwrócić uwagę na to czy firma ma w swojej ofercie różne opcje płatności za wykonanie serwisu. Obecnie istnieje możliwość ratalnego opłacania wykonywanych usług. Przykładowo: wraz wprowadzeniem kolejnej funkcjonalności wpłacana jest kolejna transza. Jest to wygodne dla każdego klienta, któremu trudniej byłoby zapłacić z góry większą kwotę. Zaletą tego rozwiązania jest także możliwość obserwowania na bieżąco wszystkich efektów, dzięki czemu ocenimy, które elementy są najefektywniejsze oraz jakie jeszcze warto wprowadzić.

Etap III – podpisanie umowy

Po ustaleniu w jaki sposób chcemy mieć realizowany projekt, możemy przystąpić do podpisania umowy. Wówczas powinniśmy dokładnie ustalić jakie działania będą wchodziły w zakres realizacji. Istotne jest określenie, których konkretnie usług oczekujemy. Podstawowe trzy elementy wykonywane przy tworzeniu serwisów społecznościowych to grafika, system oraz serwis (gwarancja i opieka na portalem).

Etap IV – plan działania

Po podpisaniu umowy możemy przejść do dokładnego omówienia naszej wizji projektu. Powinniśmy wspólnie z agencją interaktywną ustalić jak będzie wyglądał nasz portal społecznościowy. W tym zakresie przede wszystkim należy szczegółowo określić jego funkcjonalności oraz zakres działań. Kolejnym etapem jest przygotowanie szaty graficznej portalu na podstawie jego profilu posiadanych funkcjonalności.

Etap V -  plan marketingowy

Aby nasz serwis społecznościowy działał sprawnie, przyciągał użytkowników i przynosił korzyści, musi na siebie zarabiać. Dlatego bardzo ważne jest opracowanie planu marketingowego. W nim powinniśmy zawrzeć na jaki rodzaj uzyskiwania płatności się zdecydujemy. Formą utrzymania serwisu mogą być płatne konta, usługi premium bądź reklamy. W tym zakresie mamy do wyboru reklamy bannerowe, mailing reklamowy oraz artykuły sponsorowane. Ważna jest, by ustalić co będzie najbardziej opłacalne dla naszego portalu.

Etap VI – programowanie kolejnych funkcjonalności portalu

W momencie, gdy mamy już określone najistotniejsze kwestie związane z projektem naszego serwisu społecznościowego, a podstawowe elementy są już zainstalowane, możemy przejść do kolejnego etapu i zająć się programowaniem kolejnych funkcjonalności portalu.

Etap VII – przygotowanie treści portalu, zakończenie prac, oddanie dokumentacji

Jednym z ostatnich etapów realizacji jest przygotowanie treści naszego portalu. Musimy wybrać czy zdecydujemy się opracować ją sami, czy też zlecimy to agencji. Po zakończeniu wszystkich prac, przychodzi czas na podsumowanie projektu oraz przekazanie dokumentacji klientowi. Innymi słowy otrzymujemy od agencji swoistą instrukcję obsługi naszego serwisu.

Wraz z ukończeniem wszystkich zaplanowanych w umowie prac, następuje okres gwarancji na wykonany produkt. W tym czasie agencja interaktywna sprawuje bieżącą opiekę nad serwisem (w skład której wchodzi poprawianie ewentualnych usterek lub odpłatne instalowanie nowych funkcji).

Etap VIII – podsumowanie

Obserwując pracę agencji interaktywnej powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób wykonuje ona kolejne etapy realizacji. Dobra firma każdy kolejny fragment pracy przesyła klientowi do zatwierdzenia. Dzięki temu jesteśmy na bieżąco ze wszystkimi fazami projektu, a obie strony unikają wszelkiego rodzaju nieporozumień.
Aby nasz serwis społecznościowy spełniał wszystkie nasze oczekiwania musimy pamiętać, że jako klient musimy być w pełni zaangażowani na każdym etapie jego realizacji. Wówczas będziemy mieli również gwarancję, że nic nas nie zaskoczy.

Dodaj odpowiedź