15.05
2010

Jak zaplanować serwis społecznościowy

Tagi: , , , ,

Internet obecnie jest jednym z dominujących mediów. Oprócz tego, że stanowi najszybsze źródło informacji, jest dla nas również przestrzenią życiową. Tutaj nawiązujemy nowe znajomości, utrzymujemy kontakt z bliskimi, prowadzimy dyskusje, korespondujemy oraz szukamy porady. C2090-930 Umożliwiają nam to głównie serwisy społecznościowe, których popularność ciągle wzrasta. Dzięki nim, nie ruszając się z domu, możemy brać aktywny udział w życiu towarzyskim i nie tylko. Wciąż pojawiają się nowe rodzaje tego typu serwisów, przynosząc duże korzyści ich twórcom. Jak zatem zaplanować stworzenie efektywnego portalu?

ZRÓB DOBRY RESEARCH

Kluczową kwestią przy planowaniu tworzenia serwisu społecznościowego jest rozważenie do jakiej grupy docelowej się kierujemy. Każdy tego rodzaju portal zwraca się do określonego grona odbiorców, które ma stać się jego społecznością. Istnieją dwa typy takich serwisów: otwarte i zamknięte.
Z pierwszego typu może korzystać bez ograniczeń każdy internauta, który się zarejestruje. Drugi z kolei jest dostępny tylko dla wybranych osób, jak np. pracownicy konkretnej firmy, ludzie należący do danej organizacji lub wszyscy należący do grupy założonej przez jednego użytkownika. Możliwość dołączenia warunkuje tutaj otrzymanie zaproszenia od posiadacza konta na portalu.
Istnieje kilka kategorii serwisów otwartych. Wśród nich wyróżnić możemy portale, których użytkownikami są osoby poszukujące biznesowych kontaktów, skupione na karierze zawodowej oraz wymianie opinii w tym zakresie, np. GoldenLine czy Profeo.
Innym jeszcze rodzajem są Wrzuta lub You Tube, których głównym celem jest umożliwianie korzystającym wymianę konkretnych treści jak pliki wideo czy MP3. Wszystkich zainteresowanych kontaktem z przedstawicielami swojej branży mogą go odnaleźć na otwartych portalach branżowych, przykładowo serwis Konsylium24 jest przeznaczony dla lekarzy. Oprócz tego każdy internauta szukający osób dzielących te same zainteresowania, ma do dyspozycji wiele propozycji serwisów tematycznych. Przykładowo młode mamy cenne informacje i porady odnajdą na eBobas.pl, a nastolatki nowe znajomości zawrą na Fotka.pl. Z kolei każdy student szukający ciekawych przepisów kulinarnych, inspiracje znajdzie na portalu  student-gotuje.pl.

OKREŚL CEL PORTALU

Bardzo istotne jest także ustalenie jaką rolę ma spełniać nasz serwis społecznościowy. 2V0-641 Pod tym kątem możemy wyróżnić portale, które przede wszystkim zamieszczają treści mające zainteresować użytkowników oraz takie, których główną rolą jest służenie komunikacji między odwiedzającymi.
W zależności od tego na jaki rodzaj się zdecydujemy, będziemy musieli dobrać odpowiednie narzędzia komunikacyjne.

OKREŚL FUNKCJONALNOŚĆ SERWISU

Atrakcyjność naszego portalu wiąże się w głównej mierze z jego funkcjonalnością. Każdy internauta poszukujący odpowiedniego dla siebie serwisu społecznościowego, zwraca uwagę nie tylko na zawartość treściową, ale również na wygodną obsługę. Aby przyciągnąć atencję jak największej ilości użytkowników musimy zadbać o to, by portal składał się z takich funkcji, które pozwolą na swobodne poruszanie się po nim oraz ułatwią wzajemną komunikację. Do takich możemy zaliczyć kilka najpopularniejszych przykładów:
Forum dyskusyjne – to miejsce, w którym użytkownicy prowadzą dyskusje. Na wątek wpisany przez jednego odwiedzającego odpowiadają inni, nawiązując rozmowę. Każde forum ma swojego administratora lub zastępującego go moderatora, który kontroluje treść, tworzy nowe fora, blokuje bądź usuwa wiadomości rozmówców nie przestrzegających zasad.
Poczta wewnętrzna – dzięki niej użytkownicy serwisu mogą prowadzić korespondencję wysyłając innym korzystającym wiadomości. Działa ona na podobnej zasadzie do funkcjonowania poczty mailowej.
Grupy dyskusyjne – to miejsce formalnie wyodrębnione, w którym internauci mogą dyskutować oraz wymieniać opinie na konkretne tematy, zdefiniowane przez zawartość grupy dyskusyjnej.
Galeria zdjęć – każdy, kto rejestruje się na portalu społecznościowym ma możliwość założenia swojego w profilu, w którym umieszcza informacje o sobie. Często jedną z funkcji takiego profilu jest możliwość zamieszczania zdjęć, które, w zależności od wyboru użytkownika, prezentuje wszystkim lub jedynie znajomym. Z reguły użytkownicy mogą publikować również zdjęcia bezpośrednio na portalu.
Blogi – często serwisy społecznościowe umieszczają treści tworzone przez jedną osobę. Wpisy te mogą być bardziej lub mniej osobiste i zazwyczaj poświęcone są konkretnej kwestii. Oprócz treści zawierają w wielu przypadkach zdjęcia, pliki audio i wideo. Mają one charakter publiczny i dostępne są dla wszystkich odwiedzających.
Mikroblogi – to odmiana blogu, prowadzona w formie dziennika, różni się jednak długością wpisów, które tu zazwyczaj są długości jednego zdania. Może również posiadać zdjęcia, klipy dźwiękowe oraz filmowe.

OKREŚL SPOSÓB W JAKI PORTAL NA SIEBIE ZAROBI

Z racji tego, że z reguły korzystanie z serwisów społecznościowych jest bezpłatne, musimy zdecydować w jaki inny sposób portal będzie mógł się utrzymać. Istnieje kilka możliwości osiągnięcia zysku. Wśród nich wymienić można konta płatne, usługi płatne, bannery reklamowe, mailing reklamowy oraz artykuły sponsorowane. W przypadku płatnych kont, użytkownicy niektórych serwisów społecznościowych muszą opłacać swoje członkostwo. Na wielu portalach proponowane są również usługi premium, np. podglądacz na Fotka.pl, z których korzystanie jest odpłatne. Do najbardziej popularnej formy uzyskiwania korzyści finansowych należą reklamy bannerowe. Ponieważ jedną z najlepszych form promocji dla produktu jest zaprezentowanie go przed dużą grupą odbiorców, firmy bardzo często wykupują ten rodzaj usługi serwisów społecznościowych. Mailing reklamowy to kolejny typ płatnej reklamy. Wykorzystując pocztę wewnętrzną portalu, przysyła się oferty różnych firm do wszystkich użytkowników. Równie powszechnym, choć mniej nachalnym sposobem są artykuły sponsorowane. Na portalach publikowane są teksty związane z ich tematyką, promujące konkretne marki. Dzięki temu ma ona szansę na zainteresowanie potencjalnych klientów. Jest to również mniej oczywisty, subtelniejszy rodzaj reklamy.

OSZACUJ STOPIEŃ OGLĄDALNOŚCI

Projektując portal społecznościowy warto w pierwszej kolejności oszacować jakiej oglądalności się spodziewamy. Jest to ważne, ponieważ od ilości odwiedzin naszego serwisu zależy, jakie zyski przyniesie. Pozwoli nam to również zaplanować konkretne działania w przypadku, gdy efekty okażą się mniejsze bądź większe od tych spodziewanych. Najwygodniej będzie nam wyrazić to w szacunkowej liczbie odsłon.

PAMIĘTAJ O KONKURENCJI

Ponieważ obecnie tworzenie serwisów społecznościowych przeżywa swój rozkwit, musimy pamiętać, żeby dbać o utrzymywanie atrakcyjności naszego portalu. Nieustanny rozwój coraz to nowszych funkcji przyciąga użytkowników. Zniechęca ich jednocześnie do tych serwisów, które się nie udoskonalają. Dlatego ważne jest, aby skupiać zainteresowanie odbiorców, ulepszając funkcjonalność oraz urozmaicając treść. Dzięki temu nasz serwis będzie się cieszyć dużą popularnością wśród użytkowników, a ich zainteresowanie jest najważniejsze dla jego funkcjonowania.

Dodaj odpowiedź